Lille Learning Lab
Training and work spaces for educational innovation
The Lille Learning Lab is a network of training and work spaces dedicated to experimentation and the dissemination of practices in the fields of transformation and educational innovation.

Lille Learning Lab is a project supported and financed by the University of Lille and the Lille European Metropolitan Area (Métropole Européenne de Lille – MEL) as part of the university’s strategy to transform its education system. Launched with the aim of supporting the development of innovative and transformative teaching practices at the University of Lille, it falls within the remit of the Teaching and Innovation Support Department (Direction d’Appui à la Pédagogie et à l’Innovation – DAPI).
The Lille Learning Lab spaces aim to integrate technologies in a creative way to innovate and encourage reflection on university teaching methods. They are intended to function as demo spaces with the aim of serving as an example of how the university will operate in the future.
In figures
University teaching training workshops per year
Teachers taking part in one professional development initiative in teaching per year
University of Lille teachers with the University Teaching Diploma (DU de Pédagogie Universitaire)
Learning lab areas created
The Lille Learning Lab strategy
The Lille Learning Lab project is built around three strategic focus area that work in tandem to achieve its objective.
Agir sur l’évolution des pratiques pédagogiques au sein de l’établissement passe nécessairement par un soutien à la professionnalisation des enseignants. Ainsi, plusieurs actions ont été engagées dans le but de favoriser la montée en compétence des enseignants en pédagogie.
Une offre d’ateliers de formation est renouvelée chaque année autour de trois compétences :
- Concevoir un enseignement,
- Outiller ses pratiques pédagogiques,
- Évaluer des acquis d’apprentissage.
Une attention particulière est portée sur la formation des maître de conférences nouvellement recrutés qui bénéficient d’un parcours de formation personnalisé. Un diplôme de pédagogie universitaire est ouvert depuis 2020 afin de soutenir, certifier et valoriser le développement professionnel en pédagogie des enseignants.
L'une des stratégie du Lille Learning Lab est de développer de nouveaux espaces d’enseignement et d’apprentissage dédiés à la mise en place de pratiques pédagogiques innovantes. Ces espaces visent notamment à intégrer les technologies de manière créative pour faciliter les pratiques pédagogiques actives, interactives, collaboratives en articulant présentiel et distanciel.
Plus précisément, il s’agit de plusieurs objectifs :
-
Créer des espaces d’expérimentation pour l’enseignement, la formation, l’apprentissage,
-
Créer un environnement facilitant pour la formation et l’accompagnement des enseignants,
-
Créer un environnement facilitant pour la recherche sur les traces d’apprentissage (learning analytics) qui puisse nourrir les pratiques et les questionnements
-
Renforcer la communauté de manière à permette l’échange et la diffusion de pratiques pédagogiques,
-
Promouvoir les usages et les lieux de formation auprès de la communauté universitaire (site web, journée d’études, session de formation, rencontres, etc.).
En lien avec le laboratoire CIREL (Sciences de l’éducation et de la formation), le projet vise à soutenir une activité de recherche / action dans le champ de la pédagogie universitaire.
Dans ce sens, les espaces pédagogiques développés, par les technologies qui y ont été intégrées, permettent de recueillir des données d’apprentissage pouvant nourrir les pratiques des chercheurs du laboratoire. Cette action a permis le lancement, en 2023, d’une chaire « Transitions éducatives » en lien avec l’objectif de développement durable Education de qualité (ODD n°7 – ONU).

The Lille Learning Lab spaces
Creating innovative learning spaces

University Teaching Diploma (Diplôme de Pédagogie Universitaire – DU)
Supporting teachers’ professionalisation
University Teaching Diploma (Diplôme de Pédagogie Universitaire – DU)
A university teaching diploma has been offered since 2020 to support, certify and promote teachers’ professional development in education. The aim of creating this diploma is to:
-
Develop the teaching skills of teachers working in higher education,
-
Certify and promote teachers’ development in education to support their commitment and encourage career progression,
-
Support the university’s policy of transforming its teaching methods following the skills-based approach and thereby promoting student success.

The University Teaching Diploma (DU de Pédagogie Universitaire) enables the teaching community to…
Developing their teaching skills in higher education
Experimenting with and analysing one or more teaching practices that contribute to the development of students’ skills
Using theoretical benchmarks and the results of scientific research to analyse their practices
Certifying and promoting their professional development in education

Support for the ‘Educational Transitions’ chair
Developing experimentation in the field of university teaching

‘Educational Transitions’ chair
Implemented in partnership with the CIREL laboratory (Education and Training Sciences), the project aims to support research/action work in the field of university teaching.
In this sense, the learning spaces that have been developed, through the technologies that have been integrated into them, enable the collection of learning data that can be fed into the practices of the laboratory’s researchers. This initiative led to the 2023 launch of an ‘Educational Transitions’ chair in connection with the sustainable development goal Quality Education (UN SDG 4).